Marie Adelene Hansson

- Enda gången jag tar ett steg tillbaka är när jag tar sats -

Recept - Fyriskaka

Publicerad 2014-09-01 18:33:22 i Allmänt,

På efterfrågan kommer här receptet på Fyriskaka.
 
Fyriskakan är som jag nämnde tidigare är min favorit så här års när hösten närmar sig.
 
Mitt favoritrecept är hämtat ur kakboken Sju sorters kakor.
 
Ugnstemp 175 °C gäller även för varmluft
 
Ingredienser:
125 g margarin eller smör
1 ½ dl socker
2 ägg
2 ½ dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
2 msk mjölk
 
Garnering:
3-4 medelstora äpplen
1-2 msk socker
1 tsk kanel
 
> Smörj och bröa en rund form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Smält matfettet och låt det svalna. Rör matfettet pösigt med sockret. Tillsätt ett ägg i taget och därefter enbart mjölet och sedan bakpulvret och sedan mjölken. Häll smeten i formen.
 
> Skala äpplena och skär dem i tunna klyftor. Stick ner dem i smeten tätt intill varandra. Strö över socker som du har blandat med kanelen.
 
Grädda kakan i nedre delen av ugnen 30-40 min.
 
Jag brukar grädda 30 min i varmluft med en form som har 26 cm i diameter.
 
Lycka till!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Marie

I 8 år har jag bott i denna fina stad Göteborg. Här har jag utbildat mig och sedan två år tillbaka arbetar jag som lärare. Jag lever tillsammans med min sambo som under veckorna jobbar i Oslo. I december -13 föddes vår älskade son och i mars -14 flyttade vi in i vårt hus. I mars -16 föddes vår lilla prematurtjej. Så mycket som händer nu. /Enjoy/

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela