Marie Adelene Hansson

- Enda gången jag tar ett steg tillbaka är när jag tar sats -

Ännu fler skolor hotas av nerläggning

Publicerad 2012-01-19 01:30:08 i Allmänt,

 
Argumentet för att lägga ner bland annat Marbäcks skola innan 2015 är att öka kvaliteten i undervisningen med fler elever i klasserna. Detta beslut omfattar ca 225 elever från tre (3) olika skolor. Hur skall kvaliteten öka då andra klasser blir större? Skall det anställas fler lärare i klasserna? Med egen erfarenhet som lärare i Göteborgs kommun, samt att jag har skrivit ett av två examesarbeten angående Marbäcks skola inser jag hur viktig skolan är för eleverna och vilken kvalitet på undervisningen de får ta del av. Att som politiker använda argumentet "ökad kvalitet i undervisningen" är inte en hållbar utveckling sett till elevens perspektiv. Större klasser ger ökad kvantitet och mindre tid för varje elev.

I vårt Ex-arbete kom vi fram till att Marbäck jämfört med andra skolor i västra Sverige fick följande resultat:

Marbäcks skola är en framgångsrik skola där engagerade arbetslag driver arbetet för att all undervisning skall genomsyra en hållbar utveckling för att främjar elevernas lärande. Marbäcks skola har en närmiljö som stimulerar till ett autentiskt lärande vilket skolor likt Marbäcks skola är få att finna i västra delen av Sverige enligt vår studie. Marbäcks skola har ett nära samarbete med föräldrar och det lokala näringslivet. Eleverna känner en trygghet i skolmiljön vilket en mindre skola som Marbäck främjar genom att de arbetar över klassgränserna med bland annat faddergrupper och skolprojekt för att skapa delaktighet och gemenskap i varje årskurs och mellan alla årskurser. Kunskapsmässigt gav eleverna i Marbäcks skola ett fördjupat ämnesintresse vilket visade sig genom samtal med eleverna. Detta resultat visar en skola med god kvalitet i undervisningen vilken enligt vår studie når fram till eleverna. En skola som Marbäcks skola är vad alla inom skolans verksamhet drömmer om. En skola där det finns engagemang för varje elev, en närmiljö där autentiskt lärande stimuleras och det finns ett nära samarbete med föräldrar och det lokala näringslivet.

Vårt resultat angående Marbäcks skola är vad läroplanen och skollagen handlar om. Skolan är idag Sveriges största arbetsplats med ca 235 000 anställda och 1,4 miljoner elever. Satsa på varje individ, ge varje individ möjlighet att utvecklas där det finns en trygg lärande miljö. Minska inte resurserna och skyll på att kvaliten är dålig. Satsa på skolan och dess elever. De är vår framtid. Ge dem resurser - Ge dem möjligheter!!

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2012-01-19 15:08:56

Marie kan du skriva detta i kommentatorsfältet på Ulricehamns Tidning.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Marie

I 8 år har jag bott i denna fina stad Göteborg. Här har jag utbildat mig och sedan två år tillbaka arbetar jag som lärare. Jag lever tillsammans med min sambo som under veckorna jobbar i Oslo. I december -13 föddes vår älskade son och i mars -14 flyttade vi in i vårt hus. I mars -16 föddes vår lilla prematurtjej. Så mycket som händer nu. /Enjoy/

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela