Marie Adelene Hansson

- Enda gången jag tar ett steg tillbaka är när jag tar sats -

Boardwalk Empire

Publicerad 2010-11-10 16:26:35 i Allmänt,

”Låt aldrig sanningen komma i vägen för en bra historia”



Jag vill verkligen tipsa om en ny maffia serie som heter ”Boardwalk Empire”. Den utspelar sig år 1920 efter att första Världskriget är slut, börsen är på uppgång, kvinnor är på väg att få rösträtt. Det finns en framtidsoptimism och pionjäranda som inte går att kuva. Om det inte vore för spriten. Det är i alla fall politikernas uppfattning som inför ett tretton år långt spritförbud som visar sig både verkningslöst och förödande. Folk vill ha sin sprit och Nucky Thompson (Steve Buscemi) ser det som sin plikt att leverera. Att han själv råka vara politiker och att hans bror är polischef innebär inga som helst problem eftersom deras moral är lika utspädd som den sprit de säljer. Serien utspelar sig under jazz-eran i Atlantic City som på den tiden kallades ”Världens lekplats”. En låtsasvärld som är en lämplig fond för det utanförskap som Nucky och hans kumpaner skapat för sig själva. De är opportunistiska skurkar som från sina maktpositioner cementerar sina roller så att de i slutändan kan bli samhällets legitima stöttepelare.

 

I USA under perioden 1920 -1933 var det enligt historien förbjudet med tillverkning, transport, import, export och försäljning av alkoholhaltiga drycker. Förbudstiden innebar att brottsligheten ökade och framför allt ökade den inom alkoholimporten och illegal tillverkning av sprit. Al Capone var en av världens mest kända alkoholsmugglare och han finns även med som en karaktär i serien. Serien är baserad på en bok av Nelson Johnson och producerad av terrence Winter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Marie

I 8 år har jag bott i denna fina stad Göteborg. Här har jag utbildat mig och sedan två år tillbaka arbetar jag som lärare. Jag lever tillsammans med min sambo som under veckorna jobbar i Oslo. I december -13 föddes vår älskade son och i mars -14 flyttade vi in i vårt hus. I mars -16 föddes vår lilla prematurtjej. Så mycket som händer nu. /Enjoy/

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela