Marie Adelene Hansson

- Enda gången jag tar ett steg tillbaka är när jag tar sats -

WorkShop

Publicerad 2010-09-16 13:45:44 i Allmänt,

Idag har vi haft en annorlunda dag i skolans värld. Inga föreläsningar, inga seminarium och inget annat tjaffs. Vi har fått vara små igen. Vi har haft en workshop angående pedagogiskt matematik material. Vi räknade "lekte" med små nallebjörnar i olika färger. Spelade kort och använde nallarna som insatts. Blev ett och annat bingospel, plump och fyllbrickan. Sjukt underskattat med spel. Vässade vinnarinstinkten när vi tävlade om vem som kunde slå det största tusentalet. Ska man tävla i skolan? Vad tycker ni? Personligen tycker jag att ALLA vuxna som barn skall kunna lära sig att förlora och även kunna ta en vinst ur ett schysst perspektiv.

Som ni alla förstår handlar det inte om att sitta och räkna i en tråkig mattebok. Släng den i väggen. Nu är det egen producerade räkneböcker som förekommer där eleverna skapar räknesagor utifrån sina förkunskaper som vi senare individuellt och i grupp reflekterar över och prövar oss fram. Att lära av varandra är bästa receptet för att utveckla sina kunskaper och genom att spela och diskutera undertiden utvecklar eleverna sina kunskaper både räknemässigt och strategiskt. De elever/barn som får oss som pedagoger kommer aldrig att tycka att matematik är tråkigt. Finns det engagemang, tid och kreativitet hos en pedagog ska alla följa med på tåget.




Snottror för de fyra räknesätten.





 

Naturligtvis ingår alltid "kaffepauser" i pedagogers värld.

 




Kommentarer

Postat av: MorInge

Publicerad 2010-09-16 19:18:50

Jag ska också läsa denna kurs men jag får vänta till nästa termin.... blir nyfiken!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Marie

I 8 år har jag bott i denna fina stad Göteborg. Här har jag utbildat mig och sedan två år tillbaka arbetar jag som lärare. Jag lever tillsammans med min sambo som under veckorna jobbar i Oslo. I december -13 föddes vår älskade son och i mars -14 flyttade vi in i vårt hus. I mars -16 föddes vår lilla prematurtjej. Så mycket som händer nu. /Enjoy/

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela